DECÀLEG PER A L’UTILITZACIÓ DIDÀCTICA DE LES TIC
Les TIC ens obrin tot un camp de recursos i de fons d’informació que cal aprofitar en la nostra pràctica docent i que emprant-los corrèctament poden tindre una enorme vesant didàctica. A continuació mostrarem un decàleg de raons per a la seva utilització a l’aula.
1. Font molt gran d’informació
Les TIC, com ja sabem tots és una font quasi inesgotable d’informació, és com una biblioteca gegant, és com poder viatjar a quasi totes les cultures per saber i aprendre moltes coses d’elles. Gràcies sobretot a l’Internet podem trobar en la xarxa informació de gran quantitats de temes i d’àmbits pràcticament del tipus que desitgem, gràcies a que qualsevol persona del món que tingui accés a la xarxa, amb uns coneixements bàsics pot donar a compartir tota la informació que desitge. Açò, sense cap dubte és un recurs al que el mestre i els alumnes deuen d’obrir-se cap a ell per aprofitar-ho en el dia a dia en l’escola.
2. Font d’informació de molt ràpid accés
A banda de considerar les TIC com una font molt gran d’informació pensem que és una gran qualitat la que té que la seva informació és de molt fàcil i ràpid accés poden accedir-hi en qualsevol moment.
3. Eina per comunicar-se en qualsevol lloc i en qualsevol moment
Una de les coses que ha propiciat l’avanç en les noves tecnologies és facilitar la comunicació entre les persones gràcies a Internet.
Aquesta qualitat que tenen les TIC la devem d’aprofitar. D’aquesta manera podrem comunicar-nos amb les famílies més fàcilment per informa-les de la trajectòria i les activitats que estan realitzant els seus fills, per exemple amb un blog. També és un mitja important de comunicació entre els alumnes, sobretot a cicles elevats, quan ja puguin tindre uns coneixements bàsics d’informàtica els alumnes podran fer servir diferents recursos de per compartir informació i realitzar treballs fora de les hores de classe.
4. Recurs ecològic
A l’actualitat hi ha ja nombroses lleis i programes de part de les autoritats que promouen i inclús obliguen a dur a la pràctica, en l’escola, tasques de cura del medi ambient. Amb les TIC es poden estalviar quilos i quilos de paper, sobretot en documents i escrits que normalment una vegada s’han llegit fa que es pugui llançar el foli a la paperera. Una mesura d’actuació per exemple pot ser el donar l’opció als pares dels alumnes de rebre els documents d’informació ( sortides, reunions, etc. ) per correu electrònic.
5. Recurs d’estalvi i d’organització de l’espai
Com hem dit abans, un ordinador, i sobretot si té Internet pot emmagatzemar una gran quantitat d’informació, és com una biblioteca gegant. Imaginem si aquesta informació hagués d’estar en forma de llibres, no sabem el nombre de prestatgeries i d’espai que serien necessaris. Així, el mestre i els alumnes tenen a l’abast una gran quantitat d’informació que els hi serveix per a classe sense haver de dur cap sac gegant per transportar-la, sinó l’ordinador o una simple targeta de memòria.
6. Gran quantitat de programes i aplicacions.
Un dels motius, apart de per l’Internet, pels quals la informàtica resulta de tanta utilitat a les persones i per tant a l’àmbit de l’escola, és per tot el seu llistat ampli de programes i aplicacions. Evidentment no tots seran útils per l’escola, per tant el mestre haurà de saber quins d’ells l’hi pot facilitar la tasca docent dins de les seues necessitats. Per exemple un mestre de música, li pot ser d’una enorme utilitat tindre un bon editor de partitures, o saber manejar bé la pissarra digital per així fer més grata la visió d’una partitura als alumnes que necessiten tot tipus d’estímuls.
Els alumnes també deuran de tindre una mínima cultura sobre una sèrie de programes i utilitats bàsics que els hi poden ser molt útils en el present i en el futur, com per exemple són les eines d’ofimàtica per realitizar treballs. Els mestre deurà de donar-los les nocions bàsiques.
7. Eina per a l’integració d’alumnes n.e.s.e
La informàtica també ofereix un conjunt de programes fets aposta per alumnes n.e.s.e que els facilita el seu procés d’aprenentatge dins l’escola. Per exemple a les pissarres digitals trobem l’aplicació de poder fer més grans els caràcters que hi escribim, per així ajudar als alumnes amb problemes de visió. També existeixen nombrosos programes de lectoescriptura per a desenvolupar aquestes facultats en alumnes que tenen dificultats dins d’aquest àmbit.
8. Eina per a que els alumnes participen activament en l’aprenentatge.
Molts pedagogs teoritzen que l’alumne ha de participar activament en el seu procés d’aprenentatge, i que ha d’implicar-se amb el major nombre de sentits en ell, és el que diríem aprenentatge empíric.
Les TIC oferten nombroses aplicacions que fan que l’alumne participe en activitats que s’emmarquen dins d’aquesta premissa. Els jocs didàctics són un exemple clar d’activitats d’aquest tipus, on l’alumne participa activament en el seu procés d’aprenentatge pràcticament sense adonar-se’n.
9. Poden incrementar els agents que estimulen l’aprenentatge.
La societat actual està cada vegada, sobretot degut a l’avanç tecnològic, plena d’agents que estimulen els sentits i que sempre ens intenten cridar l’atenció. El nin o qualsevol persona quan surt al carrer està ja acostumada a una serie d’estímuls com són músiques i renous, imatges, etc, quasitots motivats per agents tecnològics. Molts nins també juguen amb el que anomenem videojocs, els quals, tenen imatges, colors, sons, etc que criden molt l’atenció dels nins. Ens deuríem plantejar com a mestres de quina manera podem introduir aquests elements en l’educació per fer-la més motivadora per als nins, degut a que fora de l’escola estan molt avesats a trobar-los.
10. Adapten als nens cap a una societat tecnològica.
A part de per tots els motius citats anteriorment, el fet d’introduir les TIC al centre és de per si bo pel motiu que amb el seu simple ús, positiu sempre que sigui possible, estem introduint als nins en la societat tecnològica que es trobaran en present i en el futur nomes sortint al carrer o en qualsevol professió que hagin de realitzar quan siguin majors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada